fbpx

De Sint is inmiddels het land weer uit en we hebben alle drukte en spanning eromheen weer overleefd. Op naar het tweede grote feest van december, voor sommigen beter bekend als de tweede stress-piek. Hoe komt het dat we zoveel stress ervaren in december?

Ten eerste omdat we het in december gewoon verschrikkelijk druk hebben. Er zijn allerlei sociale bijeenkomsten; familiebezoek, borrels en feestjes van het werk, verenigingen en school. Daarbij komen een hoop voorbereidingen, zoals kerstmenu’s bedenken, de boodschappen halen, versieren voor kerst, cadeautjes uitzoeken, kopen en inpakken, kerstkaarten kopen, schrijven en versturen, en je wilt ook nog nieuwe kleding shoppen voor het kerstfeest en je moet echt naar de kapper. En dat is alleen nog maar privé. Op het werk is het voor velen ook een drukke maand. Er moeten dingen afgerond worden, de laatste deadlines voor het jaar worden gesteld. En vaak zijn bedrijven gesloten tussen Kerst en oud en nieuw, dus de werkmaand is ook relatief kort.

De tweede oorzaak van al die stress: perfectionisme. Veel mensen denken dat het gezellig en perfect MOET zijn in december. Je hoeft ook maar de televisie aan te zetten of je ziet hoe een perfect kerstfeest eruit zou moeten zien: een heerlijk kerstdiner (minstens 5 gangen) met de hele familie waarbij iedereen er piekfijn uitziet, er staat een schitterende (echte) kerstboom, overal mooie decoraties en lampjes, originele cadeaus (en heel veel) en natuurlijk is het voor iedereen hartstikke gezellig. En eigenlijk hoort het ook te sneeuwen, maar ja, het blijft Nederland.

Een andere oorzaak die niet onderschat moet worden in deze tijd van het jaar: de donkere, grauwe decemberdagen. Je gaat in het donker naar je werk en je komt in het donker weer thuis. En dan is het ook nog eens koud en het regent. Blègh. Dat alles kan voor somberheid zorgen, waardoor je vatbaarder wordt voor stress. Je bent moe, kunt minder hebben en als je pech hebt, word je ook nog even ziek deze maand.

Omdat het nooit de bedoeling kan zijn dat je stijf staat van de stress deze maand en ik het iedereen gun om te genieten van de feestdagen, heb ik 8 ‘gouden regels’ voor je op een rijtje gezet voor minder stress en een relaxte kerst.

De 8 gouden regels voor minder december stress en een relaxte kerst:

1. MAAK EEN LIJST – Schrijf op wat je allemaal nog moet doen deze maand. Alleen al het opschrijven en daarmee uit je hoofd halen, geeft rust. Ga na wat écht moet en wat echt déze maand moet. We hebben nogal de neiging om veel te plannen in december wat eigenlijk prima in januari kan, maar op de een of andere manier klinkt ‘volgend jaar’ veel verder weg dan ‘volgende maand’.

2. NIETS MOET – Dure cadeaus, luxe vijfgangen diners, een nieuwe outfit: van wie moet dat eigenlijk? En waarom? Minder moeten geeft meer ruimte en rust. Doe iets alleen als je er zelf ook blij van wordt.

3. DURF TE KIEZEN – Er zijn allerlei familiebijeenkomsten en kerstborrels en sociale ‘verplichtingen’. Je wilt graag voldoen aan de verwachtingen van je familie, vrienden en collega’s, dat is menseigen. Maar je hóeft echt niet overal heen. Sla eens wat over, misschien kun je er volgend jaar wél bij zijn. Ga je mensen teleurstellen? Vast. Komen ze erover heen? Waarschijnlijk wel. En aangezien de wereld (hopelijk) niet eindigt na de kerst, kun je ook nog gewoon in januari met mensen afspreken.

4. HOU HET SIMPEL – Ben je geen keukenprinses? Maak dan geen ingewikkelde gerechten maar kies iets bekends waarvan je weet dat het lekker is en ook gaat lukken. Ook leuk: laat iedereen een gerecht meenemen. En moet je kind wat mee naar school nemen voor het kerstdiner? Maak dan samen iets wat niet te ingewikkeld is. (Of zorg ervoor dat je dit jaar wel als eerste bij de lijst met kerstgerechten bent: yes, het stokbrood met kruidenboter is voor jou!)

5. DOE HET SAMEN – Ik denk dat ik namens veel moeders spreek als ik zeg dat wij nogal de neiging hebben om alles zélf te doen… Dus doe eens gek en delegeer taken van je to-do lijstje naar je man en kinderen. Zo draagt iedereen zijn steentje bij en je kinderen steken er ook nog eens wat van op. Zo leer je ze al vroeg plannen en organiseren.

6. BLIJF BIJ JEZELF – Kijk goed wat bij jou past en probeer jouw besluiten hier zoveel mogelijk op af te stemmen. Heb jij rustmomenten nodig? Plan deze bewust in: zet blokken met me-time in je agenda. Hou je er niet van om uren bij je (schoon)familie aan tafel te zitten? Ga tussendoor even lekker naar buiten, ga helpen in de keuken of doe een spelletje met de kinderen. Heb je geen zin om stad en land af te reizen om iedereen te bezoeken, doe dat dan gewoon niet.

7. HERSTELTIJD – In de vorm van me-time, maar ook met je gezin. Las een pyamadag in, ga lekker de hele dag kerstfilms kijken en spelletjes spelen. Ook is het goed om in deze periode te blijven zorgen voor structuur. Door de rust thuis, zullen je kinderen ook beter om kunnen gaan met de drukte en spanning die deze maand met zich mee brengt.

8. LAAT HET LOS – Hoge verwachtingen zorgen vaak voor stress met kerst. En heb je ook niet gewoon last van de verwachtingen van anderen? Als je je eigen verwachtingen nu eens bijstelt naar ‘met de Kerst wil ik samen zijn met mijn favoriete personen’, dan is al het andere maar bijzaak.

December is en blijft een bijzondere en drukke maand. Maar probeer er vooral voor te zorgen dat het ook voor jou ‘the most wonderful time of the year’ is.

 

Interessant? Deel het via social media!

Pin It on Pinterest

Share This